یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
سیاست تثبیت ثبات را به بازار ارز بازگرداند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با موفقیتی که در تثبیت نرخ ارز داشته، امکان کنترل تورم را دارد، گفت: فعال اقتصادی با تثبیت نرخ ارز، امکان برنامه‌ریزی دارد.

پیمان شاه اویسی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: سیاست‌های بانک مرکزی در ۸ ماه اخیر بسیار نسبت به دوران گذشته قابل قبول بوده و ثبات را به بازار ارز برگردانده و اینکه رشد نقدینگی از بالای ۴۰ درصد به ۲۶ درصد کاهش یافته بسیار خوب است. البته این روند کاهشی باید تا سال آینده هم حفظ شود.

بانک مرکزی از طریق سیاست تثبیت اقتصادی، بازار ارز را به ثبات رسانده است، به همین دلیل می‌توان گفت قطعاً بانک مرکزی با موفقیتی که در تثبیت نرخ ارز داشته، از طریق رگولاتوری بازار هم امکان کنترل تورم را دارد. پیش‌بینی می‌کنم که احتمال کاهش تورم با اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی، بیشتر از گذشته است.

به نظر می‌رسد سیاست تثبیت باید برای تداوم روند نرخ کاهشی تورم در کشور تداوم یابد و نتیجه این آرامش در بازار ارز می‌تواند چشم‌انداز مثبت اقتصادی را برای کشور ترسیم کند و اثرات آن در آینده قابل مشاهده خواهد بود. البته آثار کوتاه‌مدت آن نیز در تثبیت قیمت‌ها و کاهش نرخ تورم قابل لمس است.

سیاست تثبیت نرخ ارز در همه دنیا قابل قبول است و آن را عامل موفقیت تلقی می‌کنند، فعال اقتصادی با تثبیت نرخ ارز امکان برنامه‌ریزی دارد. کنترل نقدینگی یکی دیگر از شاخص‌های مهمی است که در کنار رگولاتوری بازار ارز و دیگر عوامل باعث رشد اقتصادی می‌شود. بانک مرکزی باید با کمک وزارت اقتصاد، صمت، نفت و حتی گردشگری بتواند به این مهم برسد که حرکت به سمت تحقق چشم‌انداز مثبت اقتصادی، برآیند همه عوامل در کنار یکدیگر است.

شاید نقش بانک مرکزی و یا تثبیت نرخ ارز پُررنگ‌تر باشد، ولی در مجموع همه نهادها، در برآیند مثبت اقتصادی نقش آفرین هستند، باید تورم و نرخ رشد نقدینگی را کنترل کنیم تا آثار سیاست تثبیت نرخ ارز در کشور و به خصوص در بخش بازار کالاهای اساسی، قابل مشاهده شود.

سیاست‌ها و قوانین واردات و صادرات در گمرکات و مصوبات وزارت صمت برای نرخ کالاها و خدمات و سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی، همه در روند فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان تاثیرگذار است.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha